arcymario.pl

Blog tematyczny o biznesie, marketingu i rozwoju osobistym.

Poradniki

Jak zostać copywriterem bez doświadczenia w mniej niż 3 miesiące?

Jak zostać copywriterem bez doświadczenia w mniej niż 3 miesiące?

Pisanie tekstów na zlecenie to zajęcie, które może wykonywać każdy. No może prawie każdy. W końcu trzeba mieć pewne umiejętności — nazwijmy to — pisarskie. Jeśli uważasz, że takowe posiadasz, możesz zacząć myśleć, jak zostać copywriterem bez doświadczenia.

Nauka podstaw copywritingu

Zanim w ogóle zaczniesz myśleć o zarobkowym pisaniu tekstów jako copywriter, musisz poznać pewne zasady tworzenia tekstów marketingowych. Mówiąc o zasadach, mamy na myśli naukę w niżej wymienionych obszarach.

Podstawy psychologii społecznej stosowane w marketingu

Pamiętaj, że copywriting to oddziaływanie na odbiorców — wpływanie na ich zachowania i przekonania. Oznacza to, że trzeba sięgać po narzędzia z pogranicza psychologii i perswazji znajdujące zastosowanie w tekstach marketingowych.

Dobrym źródłem, z którego nauczysz się podstaw copywritingu, mogą być książki. Na polskim rynku jest wiele pozycji, które pozwolą Ci sprawnie opanować techniki wywierania wpływu w kontekście nauki pisanie tekstów copywriterskich. Jeśli już wiesz, że chcesz poznać odpowiedź na pytanie, jak zostać copywriterem bez doświadczenia, koniecznie wpisz w Google hasło “książki dla początkujących copywriterów”. Otrzymasz długą listę materiałów wartych lektury.

Nie chcemy Ci sugerować Konkretnych tytułów, bo każda z książek dostępnych w naszym kraju niesie wartość, która przyda Ci się na początku swojej przygody z pisaniem. Być może wiedza zawarta w tych książkach pozwoli Ci od razu stworzyć portfolio copywritera — będzie Ci ono niezwykle potrzebne na początku przygody z pisaniem. 

Nauka SEO copywritingu

Powiedzmy to wprost — większość osób, które twierdzą, że zajmują się copywritingiem, w rzeczywistości przez większość czasu tworzy teksty SEO (takie, które wspierają pozycjonowanie strony w Google). Abstrahując od tego, czy tego typu teksty są formą copywritingu, musisz poznać zasady pisania pod pozycjonowanie.

W internecie jest wiele bezpłatnych źródeł, z których nauczysz się zasad pozycjonowania i pisania tekstów, które poprawiają pozycję stron w wynikach wyszukiwania Google. Możesz skorzystać z wiedzy zebranej na różnego rodzaju blogach, kanałach YouTube, jak również podcastach. Jeśli zechcesz zostać copywriterem, to na pewno wielu klientów będzie oczekiwać od Ciebie znajomości zasad SEO copywritingu. 

Przyzwoita znajomość zasad języka polskiego (lub dowolnego innego)

Pamiętaj, że głównym orężem copywritera jest operowanie słowem — czasem błyskotliwe, czasem eksperckie, a jeszcze innym razem, brzmiące zwyczajnie, a wręcz potocznie. Każda osoba, która zastanawia się, jak zostać copywriterem bez doświadczenia, musi nabrać swego rodzaju swobody zmiany stylów. W końcu często dana osoba pracuje dla firm, które wymagają odmiennego stylu pisarskiego. Właśnie dlatego ważna jest elastyczność językowa. 

Trzeba też pamiętać, że język polski nie jest jedynym, w którym copywriterzy tworzą teksty dla firm. Na rynku jest wiele zleceń na teksty tworzone w językach obcych — najczęściej angielskim lub niemieckim, ale też zdarzają się klienci, którzy szukają osób do pisania ze znajomością tak egzotycznych języków jak Fiński czy Rumuński. 

Podsumowując — każda osoba, która chce zostać copywriterem bez doświadczenia, musi zadać sobie pytanie, czy wystarczająco sprawnie operuje słowem, by zostać skutecznym copywriterem.

Umiejętność przeprowadzania researchu

Praca w zawodzie copywritera nie sprowadza się tylko i wyłącznie do pisania. Sporą część czasu zajmuje tzw. research — wyszukiwanie materiałów, które będą przydatne na etapie tworzenia tekstów dostosowanych do potrzeb grupy docelowej. 

Umiejętność wykonywania researchu jest często wymieniana przez pracodawców, którzy szukają etatowej osoby do pisania tekstów copywriterskich. Pamiętaj, aby zawsze na etapie prowadzenia researchu, kierować się następującymi zasadami:

  • Analizę zaczynaj w myśl zasady od ogółu do szczegółu;
  • Naucz się rozpoznawać wysoko jakościowe źródła wiedzy;
  • Nie ograniczaj się do wyszukiwarki. Odwiedzaj biblioteki;
  • Nie zamykaj się wokół własnej z góry założonej tezy;
  • Weryfikuj informacje w kilku źródłach;

Nawet jeśli teraz — gdy dopiero zadajesz sobie pytanie, jak zacząć pracę jako copywriter — obawiasz się, że research Cię przerasta, to pragniemy uspokoić. Ta umiejętność tak jak większość innych przydatnych w pracy, jest jak najbardziej do nauczenia. Dobre opanowanie analizy materiałów wymaga czasu i praktyki. 

Zanim zaczniesz szukać klientów…

Pamiętaj, że zleceniodawcy niechętnie podchodzą do osób, które nie mają swojego portfolio. Jeśli takiego nie masz, nic nie szkodzi. Zwyczajnie otwórz sobie dokument tekstowy i zacznij pisać teksty z dziedziny, która Cię najbardziej interesuje. To nic, że nikt Ci za to nie zapłaci. Na tym etapie liczy się znalezienie pierwszych klientów na Twoje usługi copywriterskie. 

Jak zostać copywriterem bez doświadczenia w mniej niż 3 miesiące? [PODSUMOWANIE]

Jak widzisz, odpowiedź na pytanie, jak zostać copywriterem bez doświadczenia, sprowadza się do kilku punktów. Realizacja ich wszystkich nie powinna Ci zająć więcej czasu, niż 3 miesiące. Choć na początku Twoje zarobki nie będą oszałamiające, to wraz ze wzrostem doświadczenia, będziesz otrzymywać coraz to lepsze zlecenia. 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *